maandag 7 april 2014

Een nieuwe uitdaging!



Wie dit blog volgt, weet het inmiddels: ik lees het liefst oorspronkelijk Nederlandtalige literatuur. Ten eerste omdat ik wil genieten van het taalspel dat in een goed geschreven boek een belangrijke rol speelt. En al bestaan er uiteraard uitstekende vertalers en kan ik van hun vondsten ook genieten, in mijn eigen taal is de kans daarop toch groter. Ten tweede groeide het aanbod van goede boeken mij boven het hoofd: er komt zoveel moois uit elk jaar, dat is niet meer bij te houden. Om optimaal van een boek te kunnen genieten is het vaak nodig iets te weten over de auteur, zijn achtergrond, het onderwerp, de thema's en de omgeving die hij/zij beschrijft en dat is nu eenmaal eenvoudiger als het om Nederlandse en Vlaamse auteurs gaat. Bovendien wordt daarmee de keuze begrensd tot een min of meer overzichtelijke hoeveelheid. Al gaat het langzaamaan zelfs de kant op van min of meer favoriete uitgevers  en schrijvers. Maar naast de jongere generaties blijf ik ook mijn oude kanjers trouw.

Een weerslag van dit alles is te vinden op dit blog. Deels opgezet om leesclubs een steuntje in de rug te geven: met  tips over de opzet van een leesclub, thema's om als leidraad te gebruiken, verwijzingen naar manieren om een boek op een diepgaander manier te bespreken en natuurlijk heel veel recensies om boeken mee te kunnen kiezen.

Een eenzame exercitie soms. Waardoor ik de zin om een gelezen boek van een recensie op mijn blog te voorzien  soms niet meer inzie en dat er bij inschiet.  Zelden komen er reacties. Maar vorige week was er een:  van Inge. En zo kwam ik op haar blog terecht Inge leest. Met net als ik een voorkeur voor oorspronkelijk Nederlands. En wat nog leuker was: met een nieuwe uitdaging. Waarbij het tevens mogelijk is gemakkelijk kennis te maken met de blogs en recensies van anderen die aan deze uitdaging meedoen en ook alleen oorspronkelijk Nederlands lezen.

Ik ga me inschrijven en meedoen! Voorlopig heb ik het streefgetal op 20 boeken gezet voor dit jaar. Ik heb er al enkele gelezen sinds januari, maar ze zijn nog niet van een recensie voorzien. Eerst maar eens De laatste ontsnapping van Jan van Mersbergen hier bespreken. En dan een lijstje maken.
Lijkt je dat ook wel wat? Kijk dan hier: Ik lees Nederlands en meld je ook aan. Misschien komen we elkaar nog tegen in de toekomst!

©JannieTr, april 2014.

1 opmerking:

  1. Wat leuk dat je ook meedoet! Ik 'beperk' mij al een poosje tot de Nederlandse literatuur, maar zo voelt het niet. Ik heb er meer dan genoeg aan.
    Ik kijk uit naar je bespreking van 'De laatste ontsnapping', het boek ligt bij mij te wachten...

    BeantwoordenVerwijderen