maandag 7 maart 2016

Waarom zou ik het Boek van de Maand moeten lezen?

Vorige week werd bekend dat Alex Boogers met Alleen met de goden de Boekhandelsprijs 2016 heeft gewonnen. Dat is een prijs waar ik vertrouwen in kan hebben. Als een ruime meerderheid van zoveel boekhandelaren kiest voor een boek, dan moet het wel de moeite waard zijn en zal het ongetwijfeld veel lezers aanspreken. Dat vertrouwen kan ik onmogelijk opbrengen voor het Boek van de Maand van DWDD. Waarom is dat?

Vier vaste, maar willekeurige boekhandelaren prijzen elke maand elk een boek aan en een ervan wordt het Boek van de Maand. Een keuze, die gebaseerd is op de persoonlijke smaak van deze 4 boekhandelaren, interesseert me minder dan de tips van mijn eigen boekhandelaar, die mijn smaak kent. Daar komt nog bij: het gaat lang niet altijd over Nederlandse literatuur en dat lees ik nu eenmaal het liefst.
Uit eerdere blogs is wel duidelijk geworden dat ik weinig tv kijk. DWDD bekijk ik alleen in Uitzending gemist, als er een gesprek is geweest met iemand die me interesseert, want dan kan ik doorspoelen naar dat bepaalde deel van het programma. Uit onderzoek is trouwens gebleken dat het rendement voor de schrijvers tegenvalt: niet alleen voor het Boek van de Maand, maar zeker ook voor de drie overige boeken (KLIK HIER).

Hoe ik dan kom aan mijn tips? Allereerst word ik op mijn wenken bediend door Wim Brands met VPRO Boeken op zondagmorgen op TV (KLIK HIER). Ook dat zie ik soms pas later op de dag, want de tijd komt niet altijd goed uit. In de uitzending van een half uur wordt gesproken met twee (meestal) Nederlandse auteurs over hun pas verschenen boek (fictie en non-fictie). Wim Brands is een deskundige interviewer, die weet waarover hij spreekt en zich duidelijk in boek en auteur verdiept heeft. Het feit dat hij een auteur uitnodigt, zegt eigenlijk al genoeg en door het inhoudelijke gesprek is het gemakkelijk om te bepalen of het boek iets voor mij is.

Daarnaast keek ik vroeger heel graag naar Kunststof TV, waarin Joost Karhof geregeld schrijvers aan het woord liet over hun boek, ook meestal Nederlandse literatuur. Helaas moest dit programma op 1 januari 2015 stoppen. Joost mag weten waarom.... want ook hij sprak met kennis van zaken met de auteurs over hun boek.

Een mooie bron van informatie op internet is Lezen TV (KLIK HIER), ook daar veel mooie interviews met auteurs over hun boek. En misschien zou ik meer naar de radio moeten luisteren, daar heeft de VPRO eveneens interessante gesprekken met auteurs. Want die combinatie spreekt me toch het meest aan: een gesprek met een auteur over zijn/haar boek.

Tja wat dan nog meer? TIP- en TOP-lijsten zijn aan mij niet besteed, een "bestseller" is voor mij al bij voorbaat verdacht. Toen ik 10 jaar geleden met een boekenblog begon was ik een van de weinigen, nu zijn er enorm veel. Die kan niemand allemaal lezen en dus ga je dan vanzelf op zoek naar blogs van mensen met ongeveer dezelfde smaak en interesse. Er blijken er maar een paar te zijn die me echt aanspreken en waarvan ik elk blogje lees. Daarnaast zijn er een aantal die af en toe iets publiceren dat ik de moeite van het lezen waard vind en die ik dus wel blijf volgen. Tenslotte struin ik nog wel eens door de gratis Boekenkrant en krijg ik nieuwsbrieven van meerdere uitgevers.

Recensies lees ik zelden voor ik aan een boek begin. Maar dat is wellicht iets voor een volgende vraag van Hendrik-Jan: In hoeverre laat je je boekkeuze afhangen van goede recensies? 

Tot zover mijn antwoord op vraag 10 alweer van #50 books van Hendrik-Jan (KLIK HIER) : Is een Boek van de Maand bij De wereld draait door voor jou de reden om het te gaan lezen?

© JannieTr, maart 2016.

De leesvraag #50books (KLIK HIER) is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" probeer ik ook elke week mee te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten