maandag 25 april 2016

Genieten van lezen met aandacht

We zijn alweer bij vraag 17 van de #50books van dit jaar, verzonnen door Hendrik-Jan ( KLIK HIER) en die vraag luidt: Doe jij weleens iets anders bij het lezen? Daar heb ik eigenlijk maar een heel kort en duidelijk antwoord op: nee! Maar enige toelichting is misschien wel op zijn plaats.

Ten eerste is multitasken niets voor mij, omdat ik ondervonden heb dat dat alleen maar stress en kwaliteitsverlies oplevert. Dus als ik eet, dan probeer ik van de maaltijd en het eventuele gezelschap te genieten. Als ik op de kleinkinderen pas, dan lees ik misschien wel voor, maar ga niet in een eigen boek zitten lezen. Ik vind het veel te leuk om ze bezig te zien en horen. Omdat ik niet meer dagelijks met de trein hoef te reizen naar mijn werk, kijk ik nu liever naar het voorbij trekkende landschap dan in mijn boek. Bovendien ben ik erg snel afgeleid en als ik dus niet in een stiltecoupé zit, dan storen de (mobiele) gesprekken van anderen mij. Datzelfde geldt voor wachtkamers, ik kijk en luister wel naar anderen om de tijd door te komen. Mensen gadeslaan is ook interessant!

De enige uitzondering vormen wandeltochten: dan lees ik met enige regelmaat in mijn wandelgids (de routebeschrijving of de achtergrondinformatie). Maar ook dan sta ik even stil of zoek een bankje op, want anders mis ik een stukje van de omgeving en wandelen doen we nu eenmaal om van de natuur te genieten. Dat geldt ook voor fotograferen: soms de gebruiksaanwijzing van mijn fototoestel, maar verder niets. Kijken, genieten en foto's maken.

Want daar draait het bij mij om: met aandacht genieten. Ook tijdens het lezen. En dus lees ik vooral thuis of, nu het weer wat warmer begint te worden, in de tuin. Vogelzang op de achtergrond is heerlijk, maar tv-geluiden of muziek niet. Zelfs de muziek niet waar ik op andere momenten wel van geniet: dat is weer voor een andere keer.

Het is dus deels een bewuste keuze (met aandacht genieten van één ding tegelijk) en deels een "handicap" (snel afgeleid door omgevingsfactoren) dat ik met overtuiging zeg: "Nee, ik doe nooit iets anders bij het lezen."

© JannieTr, april 2016

 De leesvraag #50books (KLIK HIER) is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" probeer ik ook elke week mee te doen.

1 opmerking: