donderdag 14 april 2016

Leesvoer, boeken met eten als thema

Hendrik-Jan van #50books ( KLIK HIER) wil graag een antwoord op vraag nummer 15: Heb je kookboeken en lees of raadpleeg je ze weleens?

"Wat moet ik daar nou mee?" was mijn eerste reactie. Je moet nl. weten dat ik helemaal niet van koken houd en dat ik dolblij was toen mijn man na zijn pensionering aangaf het koken wel van mij over te willen nemen. Niet dat er daardoor veel verandering kwam in de maaltijden die we nuttigen, want een keukenprins zou ik hem niet willen noemen. Maar ik geniet er nog dagelijks van dat ik gewoon aan kan schuiven als het etenstijd is.
We hebben best wel wat kookboeken in de kast staan, maar eigenlijk gebruiken we die nooit. Vroeger nog wel eens het Basiskookboek als naslagwerk, maar tegenwoordig zoeken we op internet wel uit wat er moet gebeuren met een groentesoort die nieuw is. 
De meeste kookboeken die hier in de kast staan te verstoffen hebben we ooit eens gekregen. Geen idee of dat was omdat onze gasten vonden dat we misschien iets meer van het diner hadden kunnen maken of omdat ze dachten dat een toetjes- of soepboek altijd van pas kwam.

Er staat wel een map in de keuken met een losse verzameling notities van iets lekkers dat we bij anderen aten, receptenkaarten uit de supermarkt die niet te ingewikkeld zijn en uitdraaien van internet van gerechten die door de ballotagecommissie zijn gekomen en geregeld op het menu staan.

Maar als we de vraag ruimer nemen, dan staan er over voedsel wel enkele boeken in de boekenkast die nog steeds geraadpleegd worden. Om te beginnen de boeken over brood en broodbakken: dat doet mijn keukenprins graag, net als appeltaart bakken. Daar kan hij genoeg fantasie in kwijt om er iets heel lekkers van te maken. En daarnaast De E in je eten. Ik ben helaas zo supergevoelig voor bv. sulfiet, dat ik van gezwavelde rozijnen in de appeltaart al drie dagen migraine heb. In de loop van vele, vele jaren heb ik door schade en schande ontdekt wat ik wel en niet probleemloos kan eten. Ook voor andere toevoegingen ben ik gevoelig, dus het komt best nog wel eens uit de kast.

Dieetboeken zul je hier niet vinden: gezond eten en voldoende bewegen is nog altijd de beste manier om niet te zwaar te worden en gezond te blijven. Daarom tot slot nog twee boeken die broederlijk naast elkaar in de boekenkast staan. Die nog wel eens geraadpleegd worden en die ten onrechte als dieetboeken worden aangemerkt, maar die voor mij de leidraad voor gezonde voeding vormen: De voedselzandloper van Kris Verburgh en Het dovemansorendieet van Maarten 't Hart. Als leidraad dus, want ik kan zelf het beste bepalen wat ik wel en niet zinnig vind en wil toepassen.

Over De voedselzandloper worden veel onjuiste en voorbarige oordelen geveld door tegenstanders die er blijk van geven niet het hele boek gelezen te hebben, d.w.z. ook de eerste, taaie helft. Of die uitgaan van hun eigen gelijk en er geen kennis van wìllen nemen. Ik heb De Voedselzandloper van Kris Verburgh in een blog naast Het Dovemansorendieet van Maarten 't Hart gezet ( KLIK HIER) en het is leuk om te zien dat, hoezeer Maarten 't Hart Kris Verburgh probeert te verketteren, ze vaak op dezelfde adviezen uitkomen, de één als arts, de ander als bioloog.

Ik zal het betoog hier niet herhalen, als het je interesseert, kun je het via de link nalezen. Maar om toch ook deze kookboekenvraag een Nederlands literair tintje mee te kunnen geven, wil ik wel Het Dovemansorendieet van Maarten 't Hart graag aanbevelen.

Het is een boek geworden zoals je van hem verwachten mag en als je daarvan houdt, dan is dat echt genieten: Maarten 't Hart ten voeten uit. Met veel humor en ironie schets hij zijn jeugd, neemt hij Bijbelteksten over voeding op de korrel en vreemde diëten en gedragingen, beveelt voedsel aan of keurt het af. En daarbij overdrijft hij graag, spot of provoceert: wie zijn stijl kent, weet wat ik bedoel. Maar tussen de regels door blijk ik, via de Voedselzandloper, het toch aardig met hem eens te zijn. Daarom leest het zo prettig: op een leuke manier gebrachte, zinnige informatie, met de nodige autobiografische anekdotes en grotendeels overeenkomend met mijn eigen ideeën over een gezonde levensstijl.


Zo en dan is het nu bijna tijd om beneden aan te schuiven voor een ongetwijfeld smakelijke en gezonde maaltijd. En morgen ga ik alle kookboeken verzamelen om ze op te laten halen door SHAKI (Stichting Hulp Aan Kinderen) die elk kwartaal een grote boekenmarkt houdt voor het Goede Doel. Maar eerst even het stof eraf blazen, natuurlijk.....

© JannieTr, april 2016

De leesvraag #50books (KLIK HIER) is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" probeer ik ook elke week mee te doen.

1 opmerking:

  1. Ik gebruik eigenlijk ook heel weinig kookboeken, meestal gewoon losse notities en printjes! Koken doe ik niet supergraag, maar bakken dan weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen