vrijdag 6 mei 2016

De boekbloggers die ik volg

Op de valreep, zo vlak voor de vakantie, wil ik toch nog graag een antwoord geven op vraag 18 van Hendrik-Jan in het kader van #50books (KLIK HIER) : Welke boekbloggers volg jij? 

Om te beginnen: dat zijn er niet zo heel erg veel (20). Maar degenen die ik volg, volg ik met overtuiging. Omdat ze boeken lezen die overeenkomen met mijn smaak en voorkeursgenre en omdat ze kwalitatief goede recensies schrijven. Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als een "verwantschap voelen", hoe vaag dat ook mag klinken. Ondanks dat ik geen van deze bloggers (nog) persoonlijk ontmoet heb, heb ik het gevoel dat het klikt. Althans van mijn kant, want ik kan natuurlijk nooit voor de ander spreken.

Ik zal ze hier niet alle 20 noemen, omdat ik niet van iedereen alles lees. Van de verschijning van een nieuwe blogpost krijg ik bericht via Bloglovin' en/of Twitter. De blogposten zelf lees ik in het originele format op hun site. Geen besprekingen van buitenlandse boeken, thrillers of chicklits, maar vooral over Nederlandse literatuur en kinderboeken.

Dat volgen van blogs doe ik eigenlijk pas sinds een paar jaar. En de aanzet daartoe kwam van Inge van INGE LEEST. Zij organiseerde in 2014 de succesvolle actie: Ik lees Nederlands. Een uitnodiging aan lezers en bloggers om de uitdaging aan te gaan in 2014 een zelfgekozen hoeveelheid puur Nederlandse literatuur te lezen en dat (met of zonder link naar hun blog) door te geven, zodat ze ze in een lijst kon verwerken ten behoeve van andere lezers. Dat paste dus precies in mijn straatje: ze is een van de weinige bloggers die alleen Nederlandse literatuur leest en daarover blogt. Daarnaast schrijft ze op haar blog over allerlei boekgerelateerde onderwerpen (uitgeverscatalogi, boekschilderijen, cadeautjes, e.d.). Ik houd wel van die afwisseling.

De Ik Lees Nederlands actie werd in 2015 voortgezet door Tessa  van TESSA HEITMEIJER en Jenny van JENNYSBOOKCASE. Het was maar goed dat ze het samen deden, want het succes werd steeds groter. Zo groot, dat er niemand meer gevonden kon worden om het in 2016 voort te zetten. De eerste keer werd georganiseerd door Judith van DE BOEKBLOGGER in 2013. En zo kwam het dat ik deze 4 boekbloggers begon te volgen: wie Ik Lees Nederlands propagandeert, kan bij mij niet meer stuk. En via de reacties van anderen op mijn blog en de recensies van Nederlandse boeken in de lijst kwamen er meer namen van boekbloggers op mijn lijstje.

Teunis Bunt van BUNT BLOGT bijvoorbeeld. Omdat hij docent Nederlands en Nederlandse literatuur is, kan ik op zijn blog mijn hart ophalen. Maar ook hij schrijft daarnaast andere artikelen die me meestal wel aanspreken. Over stripboeken, poëzie, oude kinderboeken, jeugdherinneringen, opiniërende stukken.
En Suzanne van DOOR SUZANNE. Haar volg ik graag vanwege haar prettige schrijfstijl en soms verrassende invalshoeken. Op haar blog vind je naast Boekbelevingen ook Museumbelevingen, beide hebben mijn interesse. Daarnaast heeft ze elke jaar een leuke speciale rubriek: vorig jaar Elke maand een museum, dit jaar Elke maand een route. Wie mee wil doen kan via Twitter #EMER zijn eigen Wandel- of Fietstochtverslag melden. Maar in elk geval zijn de beschrijvingen van de tochten het lezen waard en zijn de bijbehorende foto's geslaagd.

Via Twitter is er geregeld contact met Literasa, Lalagè en Sue. Het is opvallend dat er zoveel jonge vrouwen bij mijn favorieten zitten, pas getrouwd (of binnenkort) en/of net moeder. Sue van  BOEKENZ schrijft dan ook regelmatig recensies over kinderboeken en over de Boekenmarkten van de maand. Naast de gewone recensies en haar verslagen over Kringloopvondsten.

Lalagè  van LALAGE LEEST leest veel, ook buitenlandse boeken. Haar idee aan de hand van boeken de wereld over te reizen is interessant: een boek over een land door iemand uit dat land geschreven. Al lees ik deze boeken zelf niet, ik vind het wel leuk om mee te mogen lezen hoe ze een boek beleefd heeft en wat ze ontdekt heeft. Wat Nederlandse boeken betreft, komt onze smaak aardig overeen. Verder bezoekt ze geregeld een bibliotheek in een andere stad: daar doet ze verslag van met foto's, ook een leuke zijsprong voor deze voormalige bibliothecaresse! 
Literasa van LITERASA is een gekoesterd Vlaams contact. Wij wisselen geregeld uit wat er in Vlaanderen en Nederland verschijnt en waarvan we vermoeden dat de ander het ook zal waarderen.

Ik hoop niet dat de anderen zich tekort gedaan voelen. Zolang je geregeld een Like tegenkomt onder je blogpost, weet je dat ik jullie ook waardeer! Rest mij te vermelden dat ik ook nog 3 Blogs van schrijvers volg. Gerbrands Dingetje  van Gerbrand Bakker, Elke dag van Elke Geurts en Ik... van Jan van Mersbergen .

© JannieTr, mei 2016

De leesvraag #50books (KLIK HIER) is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" probeer ik ook elke week mee te doen.

4 opmerkingen:

  1. De waardering is geheel wederzijds! Teunis Bunt kende ik nog niet, maar die ga ik nu wel volgen. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Jouw blogs lees ik graag, idd dezelfde interesses. Net als Lalagé ken ik Teunis Bunt ook niet. Dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook weer heel veel boekenbloggers die ik niet ken. Leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wees gerust, het klikt! Heel erg fijne blogpost, ik kijk ook eens naar Bunt Blogt, kende ik nog niet. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen