woensdag 31 augustus 2016

Over het uitlenen van boeken

Omdat ik erg nieuwsgierig ben hoe andere boekenliefhebbers dat oplossen, vroeg ik Hendrik-Jan of hij misschien een keer iets wilde vragen over het uitlenen van boeken. Dat leek hem wel wat, dus werd vraag 35 Leen jij weleens je boeken uit? (KLIK HIER)

Bij mij hangt het af van de persoon, het boek of de combinatie van die twee.

- Sommige boeken zijn mij om de een of andere reden zo dierbaar, dat ik ze niet graag uitleen. Ze zouden beschadigd kunnen worden of, nog erger, zoek kunnen raken. Ik vermoed dat veel boekenliefhebbers dat zullen herkennen.

- Bij de overige boeken is het meer de persoon die een belangrijke rol speelt: is hij oprecht geïnteresseerd in een bepaalde titel, dan ben bereid om zelfs mijn favoriete boeken uit te lenen. Familieleden en goede vrienden kunnen nog gemakkelijker een beroep op me doen. Daarnaast zijn er ook genoeg boeken waar ik niet zo aan gehecht ben: die mag iedereen lenen.

- Maar dan het terugkrijgen/-vragen. Dat is een verhaal apart. Om te beginnen schrijf ik in elk boek op het schutblad met potlood mijn naam. Dan weet de lener in elk geval van wie hij het geleend heeft. Als het boek eenmaal in een boekenkast of op een stapel terecht gekomen is, is dat niet voldoende uiteraard.

-Ik heb diverse pogingen ondernomen om er een uitleenadministratie op papier van bij te houden, om die vervolgens kwijt te raken of domweg te vergeten die goed bij te houden. Van mijn boekhandelaar kreeg ik eens een handig blokje: van elk kaartje scheurde je de helft af, deed dat met je naam erop in het boek als bladwijzer en de andere helft bleef in het blokje zitten met de naam van de lener en de titel van het boek. Ik had er hier graag een foto van bij gezet, maar....dat blokje ben ik dus ook kwijt. Nu zou dat gemakkelijker kunnen met een app of zo, maar ik heb de moed al opgegeven.

-Een boek waaraan ik gehecht ben, mis ik heus wel na bepaalde tijd en dan weet ik drommels goed wie het heeft: meestal een goede vriendin of een familielid. Dan is terugvragen geen enkel probleem en al moeten ze soms even zoeken, het komt altijd weer terug. Met dat vertrouwen leen ik het ook aan hen uit. En als ik een boek niet mis, dan is het maar goed dat iemand anders er nu plezier van heeft.

Misschien is dàt wel een manier om mijn boekenvoorraad in te krimpen: geregeld een stapeltje boeken uitzoeken om "uit te lenen" en ze dan naar de Boekenmarkt voor het Goede Doel brengen en ze niet meer terugvragen! 

Zo komt er uit elke vraag wel weer een onverwachte conclusie voor mij. Bijna therapeutisch deze #50books vragen.....

© JannieTr, augustus 2016.

De leesvraag #50books (KLIK HIER) is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" probeer ik elke week mee te doen.

1 opmerking: