donderdag 13 november 2014

Boekverslagen in de wacht


Er zijn al even geen leesverslagen toegevoegd aan mijn Blog. Familieomstandigheden en een korte herfstvakantie in de mooie en rustieke Achterhoek (je weet wel, waar Adriaan van Dis tegenwoordig woont) zijn daarvan de reden. Niet dat het lezen daarbij is gestopt, alleen het schrijven erover moest even op een laag pitje. Maar ondertussen ligt er wel een stapeltje, dat binnenkort onder handen genomen zal worden.

Ik las inmiddels:
 
Ida Simons – De dwaze maagd. Na alle lof, de vele herdrukken en vertalingen kon ik er niet meer om heen. Mijn vrees dat de oorlog en de Jodenvervolging een hoofdrol zouden spelen in dit verhaal, bleek volkomen onjuist. Een heerlijk boek!


Toon Tellegen – Het geluk van de sprinkhaan. Soms ken je de naam van een schrijver wel, maar is het er nog nooit van gekomen iets van hem/haar te lezen. Deze titel uit 2011 kwam ik bij toeval tegen en Toon Tellegen heeft er een fan bij!


Gerdien Verschoor – De kop van Oskar Wronski. Een recensie op Boekenbijlage.nl over dit boek trok mijn aandacht. Het recensie exemplaar van Atlas Contact ging mee op vakantie. Een intrigerend verhaal. Over Kunst en Liefde en Liefde voor de Kunst en Kunst uit Liefde.....


Maarten ’t Hart – Het Dovemansorendieet. Een vlucht regenwulpen van Nederland Leest ligt klaar om herlezen te worden. Maar eerst las ik deze voorloper van de Voedselzandloper uit 2006. Wat een heerlijk, humorvol en relativerend boek: echt Maarten ’t Hart.


En enkele tijdschriften, waaronder Filosofie Magazine met interessante artikelen over o.a. een filosofische kijk op Piketty, de He-for-She campagne van Emma Watson en een heroriëntering op Prometheus. In de rubriek boeken een aantal verleidelijke suggesties, zoals Empathie van Roman Krznaric (zie VPRO-boeken 2 nov. 2014 KLIK HIER).

O ja, en Villa Triste van Patrick Modiano, maar dat viel me zo tegen, dat ik het er maar niet over zal hebben hier.


Nu lees ik in Maxim Leo – Rode liefde. Een Oost-Duitse familiegeschiedenis. Een aangrijpend verslag van het leven van 3 generaties aan de andere kant van de Muur.


Bij mijn favoriete boekwinkel Matildas Boek in Sas van Gent (KLIK HIER) ligt voor na de vakantie een non-fictie boek klaar waar ik al even naar uitkijk. Het won helaas niet de Geschiedenisprijs van dit jaar, maar het lijkt me zeker de moeite waard: Rienk Vermij – De geest uit de fles. Het is een originele kijk op de Verlichting.


Verder nog plannen voor Broere van Bart Moeyaert, Marcel van Erwin Mortier, Meester Mitraillette van Jan Vantoortelboom en Kwikzilver van Ann DeCraemer. Maar of dat er allemaal van gaat komen? We zullen zien.


 © JannieTr, 13 nov. 2014.

2 opmerkingen:

  1. Wauw, da's een mooi lijstje hier! Toon Tellegen wil ik ook graag eens lezen. Net als jij vind ik het soms moeilijk om het lezen en het bloggen te combineren met een privé leven. Maar ja, het moet natuurlijk leuk blijven. Kwikzilver van Ann De Craemer kan ik je zeker aanraden!

    BeantwoordenVerwijderen