donderdag 25 december 2014

Agatha Christie - Kerst met Poirot


Een verrassing in de nieuwsbrief van Hebban: Kerst met Poirot van Agatha Christie, gratis te downloaden. Wat een leuk idee! Lang geleden was ik een echte fan van Agatha Christie. Haar detectives over de Britse Miss Marple en later de Belgische Monsieur Poirot las ik graag. Die herinnering werd nieuw leven ingeblazen toen van de boeken een TV-serie werd gemaakt. Eerst een met Joan Hickson als Miss Marple, daarna met David Suchet als Monsieur Poirot.

Het verhaal
Het is kerstavond. De oude, steenrijke Simeon Lee heeft al zijn familieleden uitgenodigd op zijn landgoed Gorston Hall om er gezamenlijk de kerstdagen door te brengen. Hij geniet al bij voorbaat van het trammelant dat zal ontstaan en waar hij een groot aandeel in zal hebben. Sommige familieleden hebben elkaar al jaren niet gezien: een van de zoons was niet meer welkom thuis, een andere koos er zelf voor het contact te verbreken. Ze brengen hun echtgenotes mee. Dan komt er ook nog een geheel onbekende Spaanse kleindochter. Als tenslotte onverwacht de zoon van een oude zakenpartner op de stoep staat, is het gezelschap compleet en danig van slag.
De avond krijgt een lugubere wending als de heer Lee in een grote plas bloed wordt gevonden. Zijn keel is doorgesneden. Op het moment dat Hercule Poirot de diepbedroefde familie Lee te hulp wil schieten, ontdekt hij dat niet iedereen onschuldig aan het feestmaal begon die avond. Er volgen 2 gedenkwaardige kerstdagen. In een gesprek met de dienstdoende politie-inspecteur merkt Poirot op:


'Familieleden die elkaar het hele jaar niet hebben aangekeken, komen weer bij elkaar. Je zult moeten toegeven mijn vriend, dat onder dergelijke omstandigheden grote spanningen ontstaan. Mensen die elkaar niet goed gezind zijn worden onder hoge druk gezet om toch vooral maar vriendelijk te doen. Er is met Kerstmis heel wat huichelarij, goed bedoeld, pour le bon motif, c'est entendu, maar toch huichelarij.'

Uiteraard is het Monsieur Poirot die met zijn psychologisch inzicht, logisch redeneren en quasi argeloze manier van vragen stellen uiteindelijk in een bijeenkomst met alle aanwezigen de dader ontmaskert. En vanzelfsprekend is dat degene die, ondanks enkele subtiele aanwijzingen, het minst verdacht werd.

De leeservaring
Agatha Christie (1890-1976) wordt vaak de 'koningin van de misdaad' genoemd. Bijna 40 jaar geleden is zij overleden en nog steeds is zij 's werelds meest beroemde detectiveschrijfster. Dit verhaal dateert oorspronkelijk uit 1938. Het boek is al vaak herdrukt, ook als vertaling. De gekozen kaft voor deze laatste Nederlandse heruitgave (november 2014) is gewijzigd in die van het origineel. Van deze nieuwe uitgave is ook de titel aangepast. Of er ook iets veranderd is aan de vertaling kon ik niet achterhalen. Het 76-jarige boek leest als een klassieker: het heeft een prettige, wat statige stijl.

Op de kenmerkende Agatha Christie wijze maken we kennis met alle familieleden, de overige gasten en het huispersoneel. Stuk voor stuk worden ze uitgebreid beschreven op een manier die er voor zorgt dat iedereen tenminste èèn motief en/of karaktertrek lijkt te hebben die van hem of haar een potentiële moordenaar maakt. Stoort dat bij het lezen? Nee hoor, dat hoort er gewoon bij. Opvallend is wel dat gemoedsstemmingen, gelaatsuitdrukkingen, verwachtingen erg expliciet worden beschreven, een beetje ouderwets. Niks "show, don't tell" dus, maar alles uitgeschreven. Uiteraard goed passend in het concept: zoveel mogelijk verdachtmakingen in (vooral) de verkeerde richting.

Het is me goed bevallen, weer eens zo'n ouderwetse detective. Ik houd niet van de moderne thrillers. Misschien is mijn voorstellings- en inlevingsvermogen te sterk. Ik houd ook niet van oorlogsverhalen of andere boeken met veel geweld. Dit is voldoende: slechts een persoon vermoord, veel aandacht voor alles erom heen en het spelletje Cluedo dat dat oplevert. Ik zie de familieleden in hun aristocratische omgeving, met de bijbehorende kledij, het huispersoneel en natuurlijk David Suchet als Monsieur Poirot voor me tijdens het lezen. Dat is genoeg. Misschien dat ik toch weer eens vaker zo'n lekkere ouderwetse detective leen in de bieb.

Agatha Christie - Kerst met Poirot. Mistral, 2014. Geb., 208 pg., of als e-book. ISBN:  978904882330. 

© JannieTr, december 2014.



3 opmerkingen:

  1. Ik heb ook nog 2 ongelezen Christies staan! Ben normaal ook niet zo'n detectivefan, maar momenteel lees ik 'The Silkworm' (van J.K Rowling, geschreven onder het pseudoniem Robert Galbraith) en het bevalt me wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. J.K Rowling serie over Cormoran Strike deed me om een of andere onverklaarbaarwijze wijze een eerste boek van Christie lezen: De Versierde Bezemsteel en ja dat boek krijgt nu voorrang ..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. J.K Rowling serie over Cormoran Strike deed me om een of andere onverklaarbaarwijze wijze een eerste boek van Christie lezen: De Versierde Bezemsteel en ja dat boek krijgt nu voorrang ..

    BeantwoordenVerwijderen