maandag 8 december 2014

Vooruitblik Ik Lees Nederlands in 2015

Het afgelopen jaar heb ik met veel plezier meegedaan met de Ik-Lees-Nederlands uitdaging georganiseerd door Inge Leest (KLIK HIER). Het was al april toen ik ervan hoorde. En hoewel ik eigenlijk vrijwel alleen oorspronkelijk Nederlandse en Vlaamse literatuur lees, koos ik voor een voorzichtige 20 titels voor de rest van het jaar. Dat werden er uiteindelijk 30, zodat ik de uitdaging van 2015 ook op 30 ga zetten. Dat moet lukken en zo blijft er ook nog enige ruimte over voor vertaalde boeken of voor uitgaven die misschien niet helemaal het label literatuur verdienen.

Maar binnen de 30 titels wil ik wel nog een andere uitdaging proberen te halen: ik wil 15 Vlaamse en 15 Nederlandse boeken lezen. Daarnaast probeer ik er ook 5 verhalenbundels in op te nemen. Naast fictie zal er ook ruimte zijn voor (literaire) non-fictie, biografieën en poëzie.

Nu al een lijst met titels opstellen lijkt me niet zo handig. In de loop van het jaar zullen er nog genoeg boeken verschijnen die erom vragen gelezen en besproken te worden. Ik houd het dan ook op een maandelijks aangepaste vooruitblik. En dan nog zal het zwaar vallen een keus te moeten maken: alles lezen wat je zou willen, blijft onmogelijk, zelfs als je je tot het Nederlandse taalgebied beperkt.


Voor de maand januari denk ik te lezen:

1. Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn (Vlaams)
2. Esther Gerritsen - Roxy (Nederlands)
3. Maartje Wortel - IJstijd (Nederlands)
4. Ann de Craemer - Kwikzilver (Vlaams)

Binnenkort gaan we horen wie het stokje van Inge overneemt. Het is veel werk en ik wil haar hier alvast hartelijk bedanken daarvoor. Dat het een succes was het afgelopen jaar kun je zien op het totaaloverzicht dat ze maakte: KLIK HIER.

Honderden titels vind je er, de meeste met een link naar de bespreking op het blog van de betreffende deelnemer. Genoeg te lezen dus van eigen bodem in Nederland en België. En het jaar is nog niet voorbij. Tot 15 januari 2015 kunnen de gelezen titels nog gemeld worden.

Doe je ook mee volgend jaar? Zodra ik meer weet, zal ik het hier melden.

© JannieTr, december 2014.



1 opmerking:

  1. Een mooie lijst, Jannie! Ik wil ook graag Hertmans lezen, maar weet niet wanneer ik er de tijd voor zal hebben..

    BeantwoordenVerwijderen