zaterdag 12 december 2015

Jan van Mersbergen - Oase

Op 30 oktober presenteerde Jan van Mersbergen in Venlo een novelle: Oase. Een uitgave ter gelegenheid van de Week van het Venlose Verhaal 2015. Jan van Mersbergen is elk jaar te vinden in Venlo tijdens het carnaval. Hij wordt er omarmd als één van de weinige "import-carnavalsvierders" die er helemaal bij horen omdat ze echt begrijpen waar het bij het carnaval om gaat. Wie daar meer over wil weten leest zijn succesvolle roman: Naar de Overkant van de Nacht (KLIK HIER)
Vlak voor Sinterklaas bood hij de novelle Oase als e-book gratis aan. Te downloaden via zijn website: KLIK HIER.  Een heel sympathiek gebaar, maar of dat een goed idee was? Ik heb zo mijn twijfels....


Samenvatting

Het is een klein, onopvallend restaurant, net buiten het centrum van de stad. Geen wonder dat er niemand komt, denken de broers Dahir en Sulayman, maar ze krijgen hun vader niet zover om het Ethiopische tentje een aanlokkelijkere uitstraling te geven. Totdat een groots evenement dit jaar aan de boulevard neerstrijkt, en de broers zich beiden op eigen wijze in het verleden van hun vader verdiepen. De verhalen van de broers, van hun vader en van de stad komen in een even spectaculaire als ontroerende ontknoping samen. (Achterzijde gebonden uitgave).

Leeservaring

Jan van Mersbergen heeft ondertussen al 7 prachtige boeken op zijn naam staan. Ik heb ze allemaal met veel plezier gelezen en de recensies ervan zijn allemaal op dit boekenblog te vinden (via de alfabetische auteurslijst: KLIK HIER). Geen wonder dat ik altijd vol verwachting uitkijk naar een volgend boek. Toch zijn er ook genoeg lezers die zijn boeken nog niet kennen. Waarschijnlijk heeft hij gedacht dat hij, door het speciaal voor Venlo geschreven boekje als e-book aan de rest van Nederland beschikbaar te stellen, hij ook deze lezers een kans gaf hem als auteur te leren kennen. Ik vermoed dat het heel vaak gedownload is, maar of dat evenveel nieuwe fans oplevert, betwijfel ik.

Waarom? De in opdracht van Venlo geschreven novelle heeft niet de diepgang en kwaliteit die ik van hem gewend ben. Misschien heeft dat te maken met de doelgroep: voor iedereen in Venlo moet het een leuk boekje zijn. Het thema is serieus genoeg en schuurt aan tegen wat ik hierboven zei over het carnaval: hoe het is om een buitenstaander te zijn, wat je daar zelf aan kunt veranderen en hoe je kunt beïnvloeden hoe de omgeving op je reageert door geen masker (!) op te houden, maar open en eerlijk te zijn over je achtergronden en pijn.
Een mooi verhaal, een toepasselijk thema in deze tijd van achterdocht en vluchtelingenhaat. Maar de uitwerking is niet zoals ik die ken van Jan van Mersbergen. Ik zou dit boekje eerder aan de onderbouw van het voortgezet onderwijs aanraden dan aan volwassen literatuurliefhebbers. Maar zoals gezegd, wellicht komt dat door de opdracht: aantrekkelijk voor een zo'n breed mogelijk publiek. (N.B. zie ook het NASCHRIFT).

Daar is dus niets mis mee, ware het niet dat ik bang ben dat de lezers die (zeker weten!!) echt van zijn romans zouden kunnen genieten, daar na dit boekje waarschijnlijk niet aan beginnen. En dat zou zo jammer zijn. Daarom hierbij de oproep: als dit je eerste kennismaking is met het werk van Jan van Mersbergen, laat het daar dan niet bij maar lees eerst nog een van zijn andere boeken. En dan hoor ik graag wat je daar van vindt. Zelf ben ik begonnen met Zo begint het (KLIK HIER)  en daarna De Grasbijter KLIK HIER ) . En bevalt het, dan heb je nog veel mooie boeken tegoed van deze auteur!


Jan van Mersbergen - Oase. Amsterdam, Cossee, 2015. Geb., 92 pg. ISBN: 978-90-5936-636-7. Als e-book gratis te downloaden via http://www.janvanmersbergen.nl/?page_id=1364.

Ik las dit boek als 39/30 van de Ik Lees Nederlands uitdaging 2015 (KLIK HIER).

© JannieTr, december 2015. 


NASCHRIFT: Zojuist van Jan van Mersbergen vernomen, dat de opdracht voor het boekje helemaal vrij was (niet leuk of aantrekkelijk). Maar dat een novelle die in twee maanden tijd geschreven moet worden, niet vergeleken kan worden met een roman, waar jaren werk in zit. Ik begrijp dat, maar mijn bezorgdheid wordt daarmee niet weggenomen. Niet elke nieuwe lezer zal die afweging maken. Daarom wil ik hier toch blijven benadrukken dat je eerst zijn romans gelezen moet hebben om tot een echt oordeel te kunnen komen. En ik gun heel veel mensen dat leesplezier!

4 opmerkingen:

  1. Ok, ik denk dat ik beter met één van zijn romans begin dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jannie, ik heb even al je recensies gelezen van de boeken van Jan van Mersbergen. Ik heb naar de overkant van de nacht met veel plezier gelezen, naar aanleiding van een recensie van Anna van Gelderen. Ik wil in ieder geval zijn boek over Pamplona en zijn laatste boek nog gaan lezen. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Erik, Pamplona is een spannend en toch ook ontroerend boek. Goede keus! Leuk dat je ze allemaal hebt gelezen, daar doe ik het allemaal voor uiteindelijk!

      Verwijderen