maandag 29 februari 2016

Laat jij je beïnvloeden door boeken en welke zijn dat?

De vraag die Hendrik-Jan deze week stelde, vraagt om de nodige reflectie (KLIK HIER). Ik heb er nooit zo bij stilgestaan, maar het kan haast niet anders: dat wat we lezen zal ons op de een of andere manier beïnvloeden. Daarbij kan het gaan om een bevestiging van onze overtuigingen of juist om een hele nieuwe kijk op bepaalde zaken of gebeurtenissen.

Om te beginnen moeten we denk ik een onderscheid maken tussen fictie en non-fictie. Bij fictie kies ik heel bewust voor boeken die me aanspreken omdat ze aansluiten bij mijn belevingswereld en overtuigingen. Psychologische romans hebben daarbij de voorkeur, maar ook sociaal-culturele thema's kunnen me boeien. En al weet ik dan ongeveer wat me te wachten zal staan, ze beïnvloeden toch wel de manier waarop ik naar mensen kijk die het moeilijk hebben (op emotioneel/geestelijk of sociaal gebied). En naar de verhoudingen tussen mensen, nu of vroeger. Maar ik kan niet een bepaalde roman noemen die mij blijvend beïnvloed heeft.

Voor non-fictie geldt bijna hetzelfde: het is haast vanzelfsprekend dat ik ook daar boeken kies die aansluiten bij mijn interesses. Zij beïnvloeden mij in zoverre, dat ik meestal meer te weten kom over onderwerpen die ik al van belang vond. Om een voorbeeld te noemen: Lizzy van Leeuwen - De hanenbalken: over zelfmoord op het platteland (KLIK HIER) waarin overtuigend aangetoond wordt dat er dringend hulp en onderzoek nodig is bij het terugdringen van de zelfmoordgolf onder boeren. Of Marlies Mielekamp - Kazernekind: de geschiedenis van een Moluks gezin in Nederland (KLIK HIER), een geschiedenis die ik al kende, maar waar altijd wel iets aan toe te voegen is. Steeds spelen sociale achtergronden, onrecht en/of persoonlijk leed een rol in de non-fictie die ik lees.

Maar meer dan boeken heeft mijn opleiding aan de Bibliotheekacademie (destijds nog zo genoemd) mijn kijk op het leven beïnvloed. Om over voldoende basiskennis te beschikken om in speciale en  wetenschappelijke bibliotheken aan de slag te kunnen, kregen we oriëntatielessen aangeboden op allerlei gebied. Het was mijn kennismaking met filosofie, psychologie en religieuze en spirituele stromingen. Ik zoog het allemaal op, genoot en uiteindelijk werden het de interessegebieden die ik nooit meer losgelaten heb. Is daarmee Geschiedenis van de filosofie van Hans Joachim Störig één van die boeken? Feit is wel dat later (toen studeren bij de Open Universiteit mogelijkheden bood) filosofie een van mijn lievelingsvakken werd. Psychologie en spiritualiteit komen op een gedeelde tweede plaats. Op dat laatste gebied kan ik misschien nog wel een titel noemen: Seven years in Tibet van Heinrich Harrer. Mijn belangstelling en bewondering voor stromingen als het Boeddhisme vonden daarin hun uitgangspunt.


Samenvattend: de omgeving waarin je opgroeit, je karakter, je scholing, ze beïnvloeden allemaal met welke boeken je in aanraking komt. Voor sommigen zal er een bepaald boek zijn dat een leidraad voor zijn/haar leven gaat vormen, maar voor mij geldt dat de hierboven genoemde zaken meer de keuze voor bepaalde boeken beïnvloedt, dan dat ik door bepaalde boeken blijvend beïnvloed wordt.


© JannieTr, februari 2016.



De leesvraag #50books (KLIK HIER) is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" probeer ik ook elke week mee te doen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten